Redaktør Karen Kilane

Hei, kjære leser!

«Her får du et lite utdrag av innholdet fra det første magasinet vårt i år. Jeg håper du vil lese hele bladet, og bli kjent med de sterke, flotte menneskene som har lånt oss historiene og tankene sine. Du kan laste det ned som pdf nederst på denne siden. 

Og så håper jeg vi alle vil være med og bidra til det som er tema for bladet: at ingen skal bli utelatt. Det er ikke noe jeg bare skriver som redaktør, det er noe jeg tror på med hele meg: Det er best når alle får være med!» 

Det er best når alle får være med.

Løftet «leaving no one behind» fra FNs bærekraftsmål handler om at ingen skal utelates. Mennesker som tidligere har blitt diskriminert, skal nå få et ekstra puff. Det burde jo være selvsagt.

Å verke i beina og ryggen er én ting, å kjenne det stikke i magen fordi du ikke kan eller får være med, er minst like vondt.
Monday Rahim (Uganda) har en funksjonsvariasjon som fører til at han ikke vokser like mye som kameratene. Han har smerter i kroppen og nedsatt bevegelighet. Men Monday er ikke funksjonsevnen sin, først og fremst er han en god og morsom venn i en kameratgjeng på fire. 

– Vi fire er en gjeng, vi er alltid sammen.Vi har ikke med Monday Rahim på fotballbanen, på sykkeltur eller i gjengen fordi vi må. Vi fire kameratene har alltid vært sammen overalt. I klasserommet, etter skolen og på fotballbanen. Monday er en god venn som forteller morsomme vitser, som er god til å dele og som alltid holder på hemmeligheter, sier Naziri Batali (11).

Guttene har nettopp kommet fra fotballbanen. Den lille gjengen har spilt for seg selv, i stedet for sammen med den store flokken, der tempoet er høyere og sparkene er hardere.

– Ja, vi hjelper med å bære bøker, vi spiller litt annerledes fotball enn de andre, og vi venter når det trengs. Men Monday gjør jo like mye tilbake. Han er en venn, sier Naziri.

At Monday har en trygg gjeng, skyldes både usedvanlig fine kamerater, en god storfamilie og en skole som bestemte seg for å gjøre store forandringer. Da Strømmestiftelsen startet samarbeidet med skolen som Monday tilhører, var det nesten ingen elever med funksjonsnedsettelse på skolen.

 

FAKTA:
Skolen til Monday er med i prosjektet TOFI (together for inclusion).
TOFI er et partnerskap mellom norske organisasjoner og lokale organisasjoner i Etiopia, Mosambik, Niger, Somalia, Sør Sudan og Uganda. Formålet med samarbeidet er å realisere funksjonshemmedes rettigheter. I Uganda og Niger fører dette blant annet til at Stræmmestiftelsen og andre organisasjoner:

  • kurser lærere og lokalsamfunn
  • aktivt oppsøker familier til barn med nedsatt funksjonsevne for å oppmuntre dem til å sende barna til skole
  • bidrar med hjelpemiddel slik at barna kan komme seg til skolen og ha det godt på skolen.

Rektor ved skolen til Monday Rahim er stolt over å kunne gi skolegang til barn som tidligere har falt utenfor.

– Alle tjener på inkludering. Mange barn som tidligere har vært hjemme og passet søsken med funksjonsnedsettelse, er nå i skolen. Vi tar i bruk flere læringsmetoder, og det gir bedre læring for en samlet elevflokk. I tillegg lærer elevene om å ta ansvar og å vise empati.

For familiene betyr ny kunnskap bedre forståelse, og mange har endelig kvittet seg med unødig skam. For hvert enkelt av de 232 skolebarna våre med funksjonsnedsettelse har endringene ført til et helt nytt liv med læring og vennskap.

Nå må vi bare utvide og sørge for at alle får en mulighet til å komme på skolen, sier den engasjerte rektoren.

Og hvem vet, kanskje vender Monday en dag tilbake til skolen for å arbeide her?

– Min drøm er å bli lærer, jeg elsker nemlig lærerne her. De er snille med meg, og jeg vil bli som dem, sier Monday.

Alle barn må få mulighet til å gå på skole

 

Joseph Walugenbe er inkluderingskoordinator i Strømmestiftelsen og ansatt ved kontoret i Uganda. Joseph har selv en synsnedsettelse. Da han som barn fikk tilpasset opplæring, gikk han fra lavest til høyest poengsum i klassen. Han vet hvor viktig det er at alle barn får mulighet til å gå på skole, uavhengig av funksjonsvariasjon.

Han har besøkt Monday, familien hans og skolen flere ganger:
- Strømmestiftelsen kommer aldri til å gå tilbake på inkluderingsarbeidet. Herfra blir heller målet vårt å sørge for at inkludering blir en del av alle programmene. Og inkludering skal ikke bare gjelde funksjonsvariasjoner. Det omfatter alle mennesker som på ulike måter blir diskriminert, sier han.


Inkluderingskoordinatoren sier at det nå er viktig for Strømmestiftelsen å utvide arbeidet for barn som Monday som har nedsatt funksjonsevne.

– For hvert av de barna som får hjelp, slik som Monday, finnes det ti barn som ikke har kommet seg til skolen.

Disse barna fortjener en sjanse. Hjelpemidlene finnes der, men de må gjøres tilgjengelige for barna. Det er ikke beina som ikke kan gå eller ørene som ikke kan høre, som er problemet. Nedsettelsen oppstår i møte med mennesker som ikke forstår eller omgivelser som ikke er tilgjengelige. Når barrierene forsvinner, forsvinner også nedsettelsen. Vi kan ikke gi oss før alle får muligheten, sier Joseph.

 

FAKTA

80 % av personer med funksjonsnedsettelse bor i utviklingsland.

1,3 milliarder mennesker, nesten like mange som i Kina, har en nedsatt funksjonsevne  

9 av 10 barn med funksjonsnedsettelse i utviklingsland går ikke på skolen

Kun 1 av 50 bistandskroner internasjonalt går til inkludering av mennesker med nedsatt funksjonsevne

I siste utgave av vårt magasin kan du lese mer om Monday og hvordan Strømmestiftelsen jobber å inkludere barn med funksjonsnedsettelse. 

Last ned pdf: S-magasinet nr 1-2023

At barn med nedsatt funksjonsevne får gå på skolen for å lære, leke og ha et fellesskap å tilhøre, det er noe av det jeg blir mest stolt og takknemlig for i jobben min i Strømmestiftelsen.  
 
"Vi kan ikke gi oss før alle barn får muligheten til å gå på skole", sier vår inkluderingskoordinator Joseph i dette magasinet. 
Jeg er så enig med ham!

Jo mer jeg blir kjent med barna som får skolegang og en ny start, jo mer jeg møter medelever som er glade for å få vennene sine på skolen, jo mer jeg ser foreldre som nå er stolte og letta, jo mer jeg ser lærerne som strekker seg til det ekstreme for å gi barn med funksjonsvariasjon en trygg og verdig skolehverdag, jo mer blir jeg trygg på at å investere i nettopp disse barna, er en av de fineste investeringene vi kan gjøre for vår felles framtid. 

Hvis du har lyst til å være med og gi trygg skoleplass for barn som Monday, kan du vippse til 03002. 

Takk for at du er med på å sørge for at ingen blir utelatt!

Beste hilsen, 
Karen Kilane

Redaktør for magasinet S